søndag den 17. oktober 2010

Så gjorde han det igen

Min bror og jeg selv gør jo en del i Triumph Herald, jeg har nok i min ene Herald 13/60 Saloon, fordi der er andre Triumph modeller der også interessere mig, men min bror vil, udover sin TR4, helst holde sig til Herald. Det er ikke den Triumph der er de største penge i, at lave i stand og sælge videre, men er det til egen fornøjelse, så er det nok noget af det billigste, man kan komme til af Triumph, med god underholdningsværdi. Det er indtil videre blevet til en del Herald projekter, de fleste er af den sidste model 13/60, én enkelt 1200E Saloon, og nok grundlaget til begyndelsen af samlingen, er én af de mere sjældne 1200 Coupé’er, det har givet interessen i at finde reservedele, i form af opgivende projekter, og andre enkelt dele, til fornuftig købspris, og det sidste fund blev gjort, da interessen for købet af en Vitesse fronthjelm, endte med købet af de sørgelige rester, af div. Herald og Vitesse dele, og han havde da også nogle papirer, der fulgte med.
Det viste sig så, at være papirerne på én Vitesse 1600 Cabriolet , som lå imellem delene, der var 2 sæt papirer til vitessen, det ældste fra 1964 udstedet i Frankrig og ét Svensk fra 1974, og så var der Svenske vejafgift betalinger frem til 2005, hvor den så af uvisse grunde er endt i Danmark, som et ophugget vrag, men slet ikke så dårlig, end at den sagtens kan restaureres. Motoren er ikke den oprindelige 1600, men én 2000 mk1 motor, og den giver anledning til et par spørgsmål. Vi der er godt kendt med Triumph’s 6 cylinderes motorer, ved at der normalt er 4 bolthuller på hver side, til et motorophæng, der bruges i Vitesse, GT6 og TR5-6, de huller har denne motor ikke!!!
Motorblokken uden de 4 huller til motorophæng, 2000 ophænget er lavet om så den kan stå på Vitesse rammen.

Det er med andre ord en motorblok som jeg aldrig har set før, motornummeret MB16060HE virker ikke specielt, det giver ikke rigtig nogen mening, at der skal være støbt motorer uden de 4 huller efter 1962 hvor Vitessen kom frem, og 2000 mk1 er fra 1963 men om så motoren kan være fra den sidste Standard Vanguard Six, hvor den 6 cylindret motor oprindelig kommer fra, og som så kan have haft samme motornummer, det ved jeg ikke.

Der er også en anden og anderledes ekspansion / forhøjet køler beholder, end den typiske ”kasse” ved siden af ventildækslet, endnu en ting jeg ikke har set før, den er flot tilpasset, så den kan næsten ikke være andet end fra en Triumph? Den skal lige tjekkes igen om der er et >STANPART< mærke i den. Det er ting der skal undersøges, hvis der er nogen der som ved noget om motoren og kølerbeholderen, må de venligst godt lægge en kommentar om det.

5 kommentarer:

Claus sagde ...

Hej Peter

Mig bekendt er der aldrig ekspansionsbeholder på en 2000 ccm. motor? Og heller aldrig sammen med Stromberg karbs.

Peter E Jensen sagde ...

Hej Claus

Der er vi enige, ventilatoren på motoren er af den typer i stål med 6 blade der er popnittet på, som der sidder på den gamle Vitesse, så jeg tænker at ekspansionsbeholderen muligvis også stammer fra en Vitesse, men det er mere motorblokken jeg ikke forstår.

Tonny sagde ...

Hej Peter. synes det er fint med nogen som gider de gamle heralder :-)har i en blog med running reports ang dem. kunne være sjovt og se genopbygningen af heralderne. jeg er selv igang med en 1200 saloon. kan følges på min blog .triumphfyn. mvh Tonny

Peter E Jensen sagde ...

Nu er det min bror Michael, der er ved at bygge et par stykker op fra bunden, og han skriver desværre ikke blog, men jeg skal prøve at følge hans arbejde, og skrive lidt om det. mine projekter kommer senere, lige nu skal jeg bare holde det kørende jeg har på plader.

Jeg har set din blog, det er fint, at vi kan følge lidt mere med i, hvad der sker rundt om i landets garager...

Anonym sagde ...

Ved du om der er 13/60 Saloon til salg et sted.Jeg har haft en som jeg solgte til en i Rødekro og jeg savner den.Claus O
callop@webspeed.dk