tirsdag den 12. august 2008

Munkebjerg Hillclimb 2008

Foto:DanskRallyFoto.dk

Så fik jeg prøvet Munkebjerg hillclimb, for første gang. Dagene op til løbet så ikke for godt ud, der var ikke meget sol i vejrudsigten, men jeg havde fået sat nye dæk på bilen, de gamle var simpelt livsfarlige i vådt vejer, jeg havde valgt nogle almindelige dog lidt sporty gade dæk, Vredestein Sportrac 3, der have gode test resultater, både på tør og våd vej, så jeg tror ikke, jeg er så dårlig stillet i forhold til dem, der kørte på rigtige racer dæk, hvis vejen skulle være våd.

Vi startede lørdag i fint solskin på køreteknisk anlæg i Fredericia, med Teknisk kontrol, og bagefter kunne vi så prøve køre bilen det vi nu havde brug for, på den store lang bane, ikke så dårlig til lidt ræs, men ikke så meget værd, som træning til et hillclimb, men jeg fik da prøvet nogle ting med bilen, som man jo ikke kan prøve til daglig.

Søndag var som vi alle havde frygtet, det startede med regn fra tidlig morgen, så det var med kalechen oppe, da jeg kørte op til Munkebjerg hotel, lidt træls med vejret, men det var jo en udfordring for os alle, vi havde jo alle regnet med at vi skulle have vores, traditionelle rundstykke at starte på, det fik vi også, men vi måtte pænt betale 30 kr. for det, på trods af at løbet ved munkebjerg er 150 kr. dyre at deltage i end de andre løb. Nå… men vi sprang pænt over gennemkørelsen af banen, og gik straks til den første prøve opkørelse, vi startede alle forsigtig op, for regnen silede jo ned, men for mit vedkommende, syntes jeg ikke at det var så slemt med udskridning, hvis man da bare lod være med at give den for meget gas ind i svingene, Jeg kom op med en tid på1:22.576 den hurtigste Jan van der Kooi tog tiden 1:13.102 den eneste jeg havde at sammenligne med var Mads Nygaard i sin TR5 han havde tiden 1:24.186 så det var jo godt for mig, jeg må ærlig indrømme at det kom lidt bag på mig, men Mads var jo også kørende på sine racer dæk, der ikke egner sig til våd vej, ved min anden prøve opkørelse, var det jo så spændene om jeg kunne holde tiden foran Mads. Jeg fik tiden 1:13.675 og Mads fik tiden 1:14.426 nu var vi ved at være tæt på hinanden, jeg var naturligvis pave stolt over at være det lille sekund foran Mads, men det kan jo hurtig vende, han har jo trods alt en samlet 1.ste plads i gruppe 6 og de 3 gældende heat lå jo over middag, og det var ved at klare lidt op. Da vi nåede til det første gældende heat, regnede det stadig, det var jo så en fordel for mig, med de gode dæk, og på trods af regnen kørte vi nu med kalechen nede, min første tid var forbedret en hel del, 1:11.635 og Mads med tiden 1:12.003, jo… jeg holdt mig stadig lidt foran. Ved den anden opkørelse, regnede det stadig, og ved starten og de høje omdrejninger, begyndte min bil at sætte ud, det var som om, at gnisterne, sprang andre steder end de skulle, min tid blev lidt dårligere 1:12.299 men til mit held havde Mads heller ikke forbedret sin tid 1:12.350. Nu kom så den sidste opkørelse, og der var det jo spændene, jeg lå til en 3.die plads pokal, men med Mads lige i nakken 4/10 dele sekund fra mig. Ved starten skete det samme for mig, min bil satte ud, men jeg gav den gas som om der ikke var noget galt, og tog svingene til lidt ud over grænsen, og i det anden sidste sving, pressede jeg den åbenbart for meget, pludselig kom bagenden ud, og den blev bare ved med at komme ud, man når at tænke mange tanker, også om man skal lade den snurre, til den vender den rigtige vej igen, men så langt nåede den ikke rundt, men hurtig lidt frem og lidt tilbage, og så fuld knald på den igen, og med alt hvad den kunne det sidste stykke. Det gav selvfølgelig en meget dårlig tid 1:26.553 dog den samme tid som den bedste for en Saab 96, nu var min 3.die plads ikke sikker mere, men mit held måtte have fulgt mig lidt for Mads lavede kun en lille forbedring af sin tid med 1:12.155 og det gav en samlet tid på 2:24.158 imod min tid på 2:23.934 med kun 2/10 dele sekund, beholdte jeg min 3.die plads, og det gav jo så en lille ting til min hylde. Min første præmie.
Jeg blev nummer 3 i gruppe 6 ud af i alt 12 biler, og nummer 10 hurtigst ud af i alt 65 biler, i min gruppe lå tiderne for første og anden pladsen, meget hurtigere end min tid, nummer 1 med Jan van der Kooi i Lotus Europa med tiden 2:11.394 og nummer 2 Mikael Mikkelsen i Volvo 544 Sport med tiden 2:15.488, så der var langt til en anden plads.

Se flere Billeder fra løbet på: http://www.danskrallyfoto.dk/

Ingen kommentarer: