søndag den 31. august 2008

DanParcs Søhøjlandet HillClimb 2008

Så blev det igen tid til Historisk Hillclimb. Efter min succes på Munkebjerg, med en flot 3’die plads, var jeg klar til at køre på bakkerne ved Gjern. Jeg havde jo fået nye dæk på bilen, der skulle være gode på både tør og våd vej, min resultat på Munkebjerg viste at dækkene var perfekte, på den våde bakke, nu skulle det så prøves på en meget tør og solrig dag i Gjern. Bakken var for et år siden, min første oplevelse, med historisk HillClimb , så det var spændene at skulle sammenligne resultaterne, for at se hvor meget bedre jeg var blevet, men man havde sidste år et problem med bakken, gennemsnit farten havde været alt for høj, og flere af bilerne inkl. Min egen, havde fået mindre og større skader, efter et dyk på vejen, der sendte bilerne ud på en over 10 meter flyvetur, man havde løst problemet ved at opsætte nogle kegler, et stykke før hoppet og nogle kegler før mål og det gjorde jo så, at jeg ikke kunne bruge, resultaterne fra sidste år, til nogen sammenligning, udover det flyttede man også mål ca. 100 meter frem, efter den første test tur.

Der var også lavet en ny ryttergård, på golfbanen ved DanParcs Søhøjlandet, stedet var fint, og der kunne købes mad og drikke. Der var tilmeldt 37 biler, og kun 4 i min gruppe 6, Mads Nygaard med sin TR5 PI, kunne ikke komme, så han havde på forhånd foræret mig 1’ste pladsen, og det måtte jeg jo så se, om jeg kunne leve op til. Jeg havde for inden, studeret tiderne på de 3 andre i gruppe 6, der var 2 BMW’er en 2002 og en 3,0 og så var der en Lancia Fulvia 1300, Lancia’en var ikke nogen trussel for mig, BMW 3,0 skulle jeg kunne køre fra, men 2002’eren frygtede jeg lidt, han havde nemli’ meget gode tider, på sine tidligere løb, jeg kørte godt nok fra ham på Munkebjerg, men der havde jeg også de bedste fordele, med mine regn dæk.

Den første test tur, gik for mig fint, med tiden 01:00.174 nr.1 i min gruppe og nr.7 af alle. Så flyttede de målet tættere på, og keglerne tættere sammen, så det var for os alle en ny test tur, og den gik for mig knap så fint, med tiden 00:59.648 men BMW 2002 begyndte nu at vise tænder, med 1/10 del røg jeg ned som nr. 2 i gruppe 6 og nr. 8 af alle, det var lige hvad jeg havde frygtet, men min samlet tid på testen forblev jeg nr.1 i min gruppe og nr.7 af alle, så det var okay.

Nu kom så de alvorlige tider, på de næste 3 gældende heat. Men ved starten på første heat, begyndte min bil som den før har gjort, nemlig at sætte frygtelig ud, ved de meget høje omdrejninger, det ødelagde fuldstændig, den ellers fine start strækning, mine tider blev 01:00.308 nr.2 i min gruppe og nr.12 af alle og tiderne på BMW 2002 var kun blevet meget bedre, han var nu hele 2 sek. Hurtigere, og den anden BMW 3,0 halede ind på mig med 6/10 dele sek. At 2002’eren vandt over mig, havde jeg ligesom, accepteret fra starten, men at den store tunge 3,0’er halede ind på mig, havde jeg det ikke så godt med. Jeg havde ikke nogen mulighed, for at løse problemet med motoren, ikke andet end at prøve at brænde tændrørene rene, ved at køre retur ruten i lave gear og høje omdrejningerne.

Ved andet heat, var det det samme igen, jeg prøvede, at ignorere den dårlige motorgang og køre de små sving så hurtig som mulig og bremse så tæt på keglerne, jeg nu mente det kunne lade sig gøre, mine tider blev nu, 00:59.626 stadig nr. 2 i min gruppe, men nu nr.10 af alle, en lille forbedring, 2002’eren vra nu 2½ sek. Foran, så en 1’ste plads, var nu ikke mulig, men 3,0’eren var nu 1½ sek. efter mig, og det var jo godt.

Ved tredje heat var det, det samme med min motor, så skulle jeg hente ”sekunder”, var det mere fart i svingene, og ved keglerne, jeg følte at det gik godt på det første, af ruten også igennem de første sæt kegler, jeg følte at det var en ny rekord, men ved det sidste sæt kegler før mål, kom jeg alt for hurtig ind i keglerne, at jeg ikke kunne nå at, dreje ud af dem igen, og tog der en 5 sekunders kegle med mig, der var ikke mere at gøre efter mødet med keglen, så jeg lod den rulle i gemmen mål, min tid der, kunne så være lige meget, jeg måtte så bare håbe at BMW 3,0 ikke lavede en bedre tid end mine andre tider, og der fulgte heldet mig, han kørte en tid på 01:00.070, der gjorde at jeg beholdte min placering som, nr. 2 i min gruppe og nr.13 af alle. En samlet tid på 01:59.934 hvor 2002’eren fik tiden 01:54.591 og den hurtigeste i en Lotus Seven fik tiden 01:37.808

Men det gav mig min første anden plads pokal. Nu skal problemet med motoren bare løses inden, Faaborg HillClimb, den 4, oktober.Som man kan se på billedet, kan man kun se hvor, man skal køre ind i kegle sikanene, rækken af kegler hvor man skal ud, er lige bag bakken, og man ser den først når man er inde i sikanen.

1 kommentar:

Maskulinisten sagde ...

hej Peter

Det er simpelthen bare flot kørt:-) Næste år, så kører du da en fuld sæson? Så kan Mads få tørt på, og du kan blive hill climb mester. jeg bliver rigtig glad over, at bilen faktisk duer til, det den er beregnet til.