fredag den 4. november 2011

Lade fund...


Det er nogle gange ikke let at se hvad man køber

Så blev der igen udøvet, en rednings auktion på en sjælden Triumph model, denne gang var det
en af de mere sjældne Triumph 2.5 PI Salooner Mk.1’er. Triumph TR5 var den første Engelske bil med benzin indsprøjtning, og ved at ligge motoren over i en 2000 Saloon Mk.1 fik Triumph også Englands nr.2 bil med benzin indsprøjtning, den blev testet i Autocar februar 1969 og allerede i oktober 1969 udgik 2.5 PI Mk.1 til fordel for 2.5 PI Mk.2 udgaven, i alt ca. 8658 produceret mk.1 modeller. Og af dem har jeg lige købt 2 stk. én manuel og én automatic. Jeg bryder mig personlig ikke om, at man køber en Saloon for at få en billig motor, og derefter skrotte resten af bilen, nogle biler kan naturligvis være så rådne, at de ikke egner sig til at blive lavet, derfor er prisen på en ukendt saloon ofte beregnet på motoren alene, jeg havde også bestemt mig for en pris, før handlen og vi blev hurtige enige.
Reservedels bilen på ladet

Den ene stod komplet, og så ud til at kunne køre, bortset fra det tykke lag skidt på bilen, den anden fulgte nærmeste med som reservedele, den var uden døre, interiør, fjedreben og bagtøj, men fyldt op indeni med div. reservedele og mange nye sliddele, toppen manglede på motoren, men hele PI anlægget var der, jeg havde ikke så langt at køre, så jeg valgte at tømme bilerne for dele før jeg ville hente dem, og det var først der, jeg fandt ud af at reservedels bilen var med automatgear. 
2.5 liter 132 hk. og benzin indsprøjtning
Jeg havde regnet med at kunne hente begge biler på én dag, jeg har mulighed for at kunne låne en autotransporter, og ved at hente den besværlige uden hjul først, imens det var lyst, skulle jeg nok kunne få den anden hjem bagefter i mørke. Det gik fint med at få den uden hjul læsset, sælgeren havde en gaffeltruck, så det var ingen sag, det var straks svære at få den af, jeg har selv en minilæsser med gafler, men den løfter ikke det samme som en truck, jeg fik en ende af gangen ud på nogle paller, det gik rimelig godt, indtil at jeg ville have bilen ned på jorden, stille gled den for mig 
UPS...! 
og lagde sig om på siden, pokkers tænkte jeg, nu var den sikkert ødelagt, men der var ikke noget skader at se efter at den kom på ret køl, 
En god sund karosse
den var nok ikke gået i dag, med de tynde blik biler vi køre rundt i, nu var det så meningen at den anden bil skulle hentes, men den ville ikke med, som en anden Herbie, strittede den imod med tre af hjulene, jeg bestemte mig for at vente og få hjulene løsnet, og derefter var det let at bringe bilen hjem.

Efter at have set noget mere på bilerne i dagslyset, og fået den flotte og komplette bil vasket, kommer det uventede… 
Efter en vask ser den nu helt flot ud.
der er ikke lige som det ser ud til, reservedels bilen er faktisk i noget bedre stand end den flotte komplette bil er, der er påbegyndt restaurering af reservedels bilen,
 nye paneler og en bagskærm samt bagende er skiftet, og den ser god ud rigtig mange steder, stort set ingen rust, men den flotte derimod er ikke så god som den ser ud, panelerne ser ikke så dårlige ud, men mange andre steder, er den slæm rådden.
Stort bagsæde i ægte læder

Den fremtræder også flot i de indvendige træ paneler
Nu må vi så se hvad der skal ske med dem, de er absolut bevaringsværdige begge to, og nu mere jeg ser på den flotte af dem, nu mere syntes jeg om farven, den står rigtig godt til den sorte læder stue, og mon ikke der kan bruges pladedele fra en Mk.2 nogle af stederne. 

5 kommentarer:

Tonny sagde ...

Hey den ser ski godt ud efter et skyl :-) så er der lidt vinter sysler (udover alt det andet) Man kan være heldig en gang imellem. Du må ha en running report af genopbygningen. glæder mig til og læse videre om dem. Mvh Tonny

Triumph2900 sagde ...

mmmmmm PI!! så bliver det ikke meget bedre

Peter E Jensen sagde ...

Ja, den er utrolig flot i lakken, men der skal mere end én vinter, for at gøre den syns klar, og det bliver ikke denne vinter. Jeg har ikke så meget tid til bilerne, jeg kunne bare ikke lade være med at købe dem.

Peter

Jens sagde ...

Tillykke med dem, godt der stadigvæk er nogle stykker, der vil sikre dem mod skærebrænderen!

Du kan få nye originale forskærme til mk 1 stadigvæk, hos TD Fitchett (http://businessnetwork.co.uk/business-directory/telford/t-d-fitchett) - de har ikke egen hjemmeside. Paddock vil sikkert godt tage dem hjem også.
Sidst jeg tjekkede, var det ca. 100 pund for småskrammede og 150 for "mint". Rep-stykkerne foran er så vidt jeg husker noget ... shit, så her må man selv igang.

Peter E Jensen sagde ...

Tak ! Ja, der er jo ikke mange tilbage, og slet ikke en ægte PI mk1

Forskærmene er ikke så dårlige, det er værre med bagskærmkanten, den er væk i begge sider, men jeg skal da have fat i de stumper der kan fås..