tirsdag den 30. september 2008

Tændings problemer - Måske en løsning ?

Jeg Har læst, studeret og været til DTC løb ved Padborg Park.

Det slog mig, som et lyn fra en klar himmel.. Jeg var jo blevet inviteret med, til Padborg Super Prix, sammen med en kollega, og det var jo fedt nok i sig selv, at se hvor hurtig det i virkeligheden går på banen, det er bare en fantastisk oplevelse, og lige som vi går der og nyder bilerne i ryttergården, der står og brummer i tomgang….! kommer jeg til at tænke på mine TR6’er, den brummer nemlig også i tomgang, men ikke i de omdrejninger som en Clio cup racer, eller nogle af de andre racere gør. Man ved jo godt, at sætter man 3 dobbelte webere på sin motor, så får man en bil der kan lave en masse omdrejninger, og vil man have det, må man jo vælge, for man får ikke den rolige tomgangs kørsel, eller behagelig 50 km/t bykørsel, den kommer aldrig til at gå, som med den almindelig karburator. Det bliver nærmest et on/off system, enten holder man stille eller også skal det bare gå stærkt, for det er jo det den så er lavet til. Nu køre jeg jo med indsprøjtning, og den er opgraderet med større dyser, (så weber vil jo bare være en neddrosling). Nu til sagen… min bil er jo ikke nogen gade bil, den er jo tunet i næsten alt hvad man kunne finde på, så jeg skal da ikke ligge og køre med tomgangs omdrejninger, som en anden gade bil, det vil da være klart, at den står og soder sig til, når benzinen bare pladre ind, og luften ikke kommer til.

Det er så min overbevisning, nu må vi så se om det holder stik? Der kan jo stadig være andet der skal skrues eller justeres på, måske er det glødetallet på tændrørene, der skal højre op, men nu prøver jeg en lidt højre tomgang og håber på at det kan holde soden væk fra tændrørene,

Jeg har en bog der hedder TUNING skrevet af Gert Hack, og slår man op under glødetal, tomgang og omdrejninger, får jeg faktisk min overbevisning bekræftet,

Her er lidt om glødetallet, som også kan være mit problem, men sidst jeg skiftede tændrørene skiftede jeg til et lidt varmere tændrør, så det er faktisk prøvet, og uden held.

Og så det om omdrejningerne i tomgang, der lyder det jo til at jeg skal lidt højre op, når jeg nu har en noget "hårde" knast...

Ingen kommentarer: