søndag den 28. september 2008

Tændings problemer

Så fandt jeg fejlen....... Det var ikke så slem som jeg havde frygtet, jeg har været mange tanker igennem, om hvad det kunne være og det var lidt vanskelig, for det var en periodisk fejl, det eneste tidspunkt, at fejlen har opstået for mig, har været ved hillclimb under de 3sidste heat, når bilen har kørt hårdt til, op af bakken og kørt langsomt tilbage til start igen, så satte den meget ud, når der skulle bruges kræfter igen, men når så bilen har kørt turen hjem efter løbet, har der ikke været nogen problemer efterfølgende, og heller ikke, når der blev kørt hårdt til. Min anelse til problemet var, at den sodede tændrørene til på retur vejen, så jeg prøvede at køre retur i anden og tredje gear, for at den skulle holde tændrørene rene, men nede ved start, var det svært at undgå, at holde i tomgang i et stykke tid, og det var åbenbart, nok til at den var helt gal, når starten gik. Men årsagen til problemet, kunne jo være flere ting, og før jeg ville begynde at købe nye stumper, ville jeg godt, have frem provokeret, fejlen og så på stedet skifte tændrørene, men det var ikke lige sådan, at få den til at sætte ud, ved normal kørsel var der jo ikke noget at mærke, og når jeg gav den gas, var der heller ikke noget at mærke, så mit problem var jo så at finde et sted hvor jeg kunne simulere, et hillclimb og uden at genere nogen. Vejle ådal har en masse veje, med god stigning og sving, men det var umulig at presse bilen, til noget den ikke ville, jeg prøvede endda at køre langsom og holde i tomgang et stykke tid før, at jeg kørte, men lige meget hjalp det, den kørte bare helt uden problemer. Nå.. nu da jeg var på de kanter, hvor min bror boer, bestemte jeg mig for at lægge ham et besøg, det kunne jo være at han havde en idé, til hvordan vi kunne finde fejlen, jeg kørte ud til ham, men han var ikke hjemme, men nu da jeg var der, kom jeg til at tænke på, at han har en gammel jetjager i baghaven, og den havde jeg tit tænkt på, at jeg ville have et billede af, sammen med min TR6’er, jeg kørte om bag ved, og parkerede bilen ved siden af jetjageren, jeg lod bilen stå i tomgang, for det var jo bare et par billeder, og da jeg havde taget billederne, ville jeg så køre hjem igen, og det gik fint på det stykke grusvej ud til landevejen, og der skete det så, den huggede og kunne slet ikke tage omdrejninger, jeg vendte hurtig om og kørte tilbage til min brors hus, hvor jeg med det samme skiftede tændrørene, og nu var det jo så spændene, jeg startede, den gik rolig, måske lidt jævnere end før, jeg kørte nu ud til landevejen, og der kunne jeg straks mærke, at alle og vist også lidt flere af hestene var tilbage, nu var fejlen funden, nu skal jeg så bare have rettet op på problemet, om det er en ny top pakning eller om det er stempel ringene der skal skiftes, det ved jeg ikke endnu, men det bliver noget, som jeg vil have løst inden næste års hillclimb sæson, for jeg når det ikke før det sidste hillclimb ved Faaborg, der må jeg bare satse på af have rene tændrør i fra starten.
Lige det billede jeg tog af min bil og Thunderflashen. Det er lidt underlig at tænke på, at denne jetjager blev kasseret og taget ud af det danske luftvåben i 1970 og på det tidspunkt, stod min TR6’er funklende ny ved forhandleren.

Jeg må nok hellere en dag, skrive lidt om hvorfor min bror, har en jetjager i baghaven.

Ingen kommentarer: