lørdag den 25. juli 2009

Bassrør kan bruges

Når man overtager en bil fra en anden, er der ofte en del ting, man godt ville have haft af vide, af den tidligere ejer. På en almindelig klassiker, kunne historier om bilen, være sjov at have, men når det drejer sig om en gammel racer, kunne det være rart at vide noget, om specifikationer på tuning, og hvilke forsøg der har været gjort, og om der i det hele taget, noget man skal være opmærksom på ? Da jeg købte bilen, sad der 3 fine dobbelte K&N filtre på indsugningen, jeg vidste at de var ny indkøbte, og at bilen med garanti, ikke var tunet og justeret med dem på, der fulgte også det originale rørformet luft indtag med, og det var tilmed blevet udvidet med en 6,5 cm. Plade, så diameteren på røret er blevet øget fra ca. 80 mm. til omkring 100 mm. Det var tydeligt, at det var det rør, der var blevet kørt med, det originale indsugningsrør har også 6 tragte inden i røret, som er med til at øger luftmængden, noget K&N slet ikke tænker på… men jeg syntes stadig ikke at bilen trak rent igennem, og ved gear skift, kunne motoren også finde på at gå ned i omdrejninger, og så var spørgsmålet jo så, fik den stadig for lidt luft, eller fik den for meget benzin, måske er det udformningen af røret, det har man tit snakket om, at de forreste indsugninger tager luften fra de bagerste, jeg læste noget om hvordan Kas Kastner havde tunet sin TR6 racer, og at han med 6 tragte fra Weber, havde opnået gode resultater, Weber tragte er ikke noget man bare køber, for at prøve om det virker, jeg vil stadig prøve, om man kan have det sjovt, for mindre penge, jeg havde ”tilfældigvis” 6 højtalere bassrør liggende, de var i plastik, og gik fra 38 mm. til 46 mm. hvor tragten begyndte, jeg skar dem over ved de 45 mm, for så var de ikke mindre end Weber’s, de blev dog noget korte, jeg kan forstå at længden også kan have betydning, men det her skulle jo prøves, jeg monterede tragtene på de krumme gummi rør, fra Triumph’s egen indsugning, det gav så mulighed for, at dreje dem lidt fra hinanden, så de ikke stødte sammen, nu kunne den ikke få mere luft ind, dette måtte være max, og jeg skal lige love for, at det også gav MAX på pedalen, det er utrolig, at man kan mærke sådan en simpel ændring på motoren, nu har jeg helt perfekt og jævn gearskift, og en formidabel acceleration. Nu skal jeg så bare passe på, at de Solsorte og Gråspurve K&N filtrene før filtrerede fra, ikke bygger rede i mine tragte :o)

1 kommentar:

Maskulinisten sagde ...

Og støvet min ven;o) Hll climb støver, og bør IKKE køres uden en eller anden form for luftfilter....